Wordle oyunu ve büyüme (growth) döngüsü

date
Jan 13, 2022
slug
wordle-oyunu-ve-buyume-growth-dongusu
status
Published
tags
growth
summary
Twitter kullanıyorsanız benim de paylaştığım sarılı, yeşilli, siyahlı o görsellerden ve üstünde yazan Wordle kelimesini görme olasılığınız oldukça yüksektir diye tahmin ediyorum. İlk oynadığımda kullanıcıların bu oyuna nasıl geldiğini ve ne gibi davranışlarda bulunduğunu “growth” odaklı düşünmeden edemedim.
type
Post
notion image
Twitter kullanıyorsanız benim de paylaştığım sarılı, yeşilli, siyahlı o görsellerden ve üstünde yazan Wordle kelimesini görme olasılığınız oldukça yüksektir diye tahmin ediyorum. Yanlış hatırlamıyorsam ben de bu görseli takip ettiğim kişilerin paylaşımında göreli iki hafta ancak oluyor. İlk birkaç kişide gördüğümde bunun bir oyun olduğunu tahmin etmiştim ama insanların paylaşımı o kadar çok arttı ki ben de bakmadan edemedim.
Wordle, yazılım geliştirici Josh Wardle tarafından hazırlanmış, telefonunuzun veya bilgisayarınızın tarayıcısı üzerinde oynayabileceğiniz, üyelik ve kurulum gerektirmeyen bir kelime tahmin oyunu. Beş harflik bir kelimeyi en fazla altı denemede bulmanız gerekiyor. Tahmin etmeye çalışırken yazdığınız kelimedeki harflerin, ulaşılmak istenen kelimede olup olmadığının ipucunu sarı, yeşil ve siyah renklerle veriyor. Bulduğunuzda dilerseniz sonucu başkalarıyla da paylaşabiliyorsunuz. Oynarsanız detaylarını kendiniz inceleyebilirsiniz -ki benim bu yazıdaki amacım oyunu anlatmak değil, oyunun nasıl büyüdüğü hakkında birkaç yorumda bulunmak. Çünkü ilk oynadığımda kullanıcıların bu oyuna nasıl geldiğini ve ne gibi davranışlarda bulunduğunu “growth” odaklı düşünmeden edemedim.
Wordle için “verileriniz ve gözbebeklerinizle gizli bir şeyler çevirmiyor, sadece eğlenceli bir oyun” diyen geliştirici Josh Wardle, oyunu geçtiğimiz yılın ekim ayında yakın arkadaşlarıyla paylaşmış. Arkadaşları arasında bağımlılık yaparcasına beğenildiğini görünce yayınlamış, 2021’in kasım ayında 90 kişiyle oynanırken aralık ayında Twitter’da viral olmuş. Bu yılın ocak ayında 300 bin kişinin oynamasına kadar gelmiş ve içinde bulunduğumuz ocak ayının ortasında bu sayı 2 milyon kişiyi geçmiş.
🔥
“Growth Hacking”, yani büyümeyi hacklemek, aslında kuralları ihlal ederek büyüme anlamına gelmiyor. Hacklemek yerine “şifresini çözmek” tabirini o yüzden seviyorum. Büyümenin şifresini çözmek tek başınıza yapabileceğiniz bir şey değil. Büyüme, küçük adımlarla kullanıcıların ürünü büyütmesine olanak sağlamak demek aynı zamanda. Wordle’ın kısa sürede viral olup yayılmasının sebebi kullanıcıların onu benimsemesi ve büyütmesi. Sizin işiniz büyümenin önündeki engelleri kaldırmaktan ibaret, yani büyümenin şifresini çözmek.

🥷 Büyümenin korsan hunisi

Growth’a çalışırken kullanıcılarınızın hangi davranışta bulunduğunu anlayabilmek kadar önemli başka bir şey yoktur. Bunu anlamak için de onların hangi adımları kullanarak uygulamanıza geldiğini, nerede sizi bıraktığını veya nereye kadar sizinle kaldığını bilmek durumundasınız. Dave McClure’in isim ve fikir babası olduğu “Pirate Funnel” veya “AAARRR”, bizim korsan veya pazarlama hunisi olarak çevirebileceğimiz yaklaşım tam da burada işimize yarıyor.
notion image
Awareness (görünürlük), acquisition (edinme), activation (ilk önemli adım), retention (geri gelme), revenue (tüketim) ve referral (başkasına tavsiye etme) adımlarının yer aldığı bu huniye kullanıcı sayılarını dağıtmak ve analiz etmek size büyüme fırsatı verebileceği gibi hangi adımlarda tıkandığınız konusunda da işinize yarayacaktır. Ürününüzün görünürlük sayısından huninin sonuna doğru olan adımlara kadar kaç kullanıcının kaldığı büyüme için önemlidir. Her bir adımda kalan kullanıcı sayısının artışı büyümenizle doğrudan ilişkilidir bu yüzden. (Retention ve Revenue duruma göre yer değiştirebilir.)
notion image
Basit bir oranla kullanıcıları nerede kaybettiğinizi, hangi adımların sizin için bir darboğaz olduğunu bu huniyle rahatlıkla bulabilirsiniz. Burada sormanız gereken vazgeçilmez soru “neden” sorusudur. Kullanıcıları neden bu adımda kaybediyorum? Tüketmeleri için bir engel mi var? UI veya bir UX problemiyle mi karşı karşıyayım? Geri gelmeleri için neyi yanlış yapıyorum? Geliyorlar ama o ilk adımı neden atmıyorlar?.. gibi soruların cevaplarını her bir adımda derinlere dalarak bulmanız gerekebilir. Darboğazları çözmek büyümenin önündeki engelleri de kaldırır.

♻️ Büyüme döngüsü

Çalışma mantığı itibarıyla AAARRR bir huni olarak gözükse de temelde döngü halinde yaklaşılması gereken de bir framework. Çünkü büyümek için yeni kullanıcılara ihtiyacınız var. Son adım olan “referral” size aynı zamanda yeni kullanıcıların gelmesi de demek. Yeni kullanıcılar geldiğinde ise huninin ikinci adımı olan “acquisition” ile bu kullanıcıları incelemeye dahil etmeniz gerekir. Sonra onların aktifliklerine, sonra geri gelmelerine, sonra tüketimlerine, sonra da başkalarına tavsiye edip etmediklerine bakmalısınız. Tüm bunlar düşünüldüğünde AAARRR aslında bir döngüdür de.

🚀 Oyunun büyüme kaldıraçları

Wordle’ı ilk oynadığımda hunideki bu adımlar zihnimde istemsizce dönüp durdu -belki de bir meslek hastalığıdır bilemiyorum. Oyunun beni bu kadar hızlı çekmesine olan şaşkınlığım ve hayranlığım da bana huniyi ve büyüme döngüsünü hatırlatmış olabilir. Belli bir düzende olmasa da oyunda benim fark ettiğim özelliklerin hunideki karşılıklarının neler olabileceğini toparlamak istiyorum. (Hunideki adımlara aynı zamanda büyüme kaldıraçları “growth levers” da deniyor.)
  • Kelimenin herkese aynı verilmesi yarış hissi oluşturuyor. (Activation)
  • Yeni kelimenin ancak belli bir süre sonra gelmesi tekrar gelmenizi sağlıyor. Kelimeyi bulduğunuzda hemen yeniden oynamanızı gerektiren bir durum yok o yüzden. Bulduğunuzda yeni kelimeyi beklemeniz gerekiyor. (Retention)
  • Kelimeyi bulduktan sonra “paylaş” butonu beni paylaş diye bağırıyor. Hakikaten paylaşmak istiyorsunuz ve paylaşıyorsunuz. Twitter’daki etkileşim de bunu destekliyor. (Referral)
  • Paylaşımlardan sonra insanlar merak etmeye ve bu oyunun nasıl oynandığını anlamaya çalışıyor. Ben de aynı yöntemle gidip nerede oynandığını öyle buldum. (Acquisition)
  • Tek derdi oyunu oynatmak ve paylaştırmak. Ve belli bir süre sonra gelme isteği uyandırmak. (Activation, Revenue, Retention)
  • Üyelik ve uygulama indirme yok. Kullanımı çok basit. (Acquisition)
  • Kullanıcıların paylaşımı rekabet isteği uyandırıyor. (Retention, Referral)
  • Ve belki de en önemlisi büyümeyi sonuç paylaşan kullanıcılar sağlıyor. (Referral, Acquisition)
Benim ilk anda fark ettiğim ve not ettiğim özellikler bunlardı. Varsa sizin de dikkatinizi çeken bir özellik bana Twitter’dan yazabilirsiniz ve bu yazıyı güncelleyebilirim.

🎮 Oyunun orijinalini buradan oynayabilirsiniz:
🇹🇷 Türkçe oynamak için burayı kullanabilirsiniz. Fatih Kadir Akın hazırlamış.

🙏 Teşekkürler

Yazıyı hazırlarken kullandığım kaynaklar.

© Bekir Arslan 2008 - 2022